Sunday, May 8, 2011

musim bunga di parit raja..

hello bloggie..hari nie aku dapat menyaksikan satu fenomena kat parit raja...macam musim bunga dah..cantik sangat parit raja hari nie...tapi aku x sempat amek gamba la..ayah aku pandu laju je...

bunga macam bunga kertas je..tapi pokok dye tinggi,n sepanjang jalan dipenuhi ngan bunga..setiap pokok penuh dengan bunga..dapat bayangkan x??ala ala cam nie lah..


tapi nie cam exegerrate cket lah..x de lah cam nie sekali kan..pastu,,aku tanye lah mak aku.."mak,,bunga ape nie??"..n dengan selambenye mak aku cakap "poko bunga sakura kan tue"..to my mak..ingat negare kite nie macam negare jepun ke,,negare kite nie dah lah panas..pokok bunga sakura pon x sanggup nak hidup kat negare kite nie..

bestnye kalau dapat merase hidup kat negare luar kan??haish,,cakap pasal bnde nie..tetibe teringat perbualan antare aku ngan nenek aku..

mase nenek aku kat hospital ari tue,,adelah orang dtg melawat..mcm biase,,kalau orang kampung jumpe aku,,mesti tanye aku study kat mane kan..n aku jawablah .. sekian...sekian..dlm bidang ..sekian..sekian..sampai dah hafal dialog yang aku perlu cakap.. n aku dah x kesah bile ade org beranggapan "hai,,blaja kat unikl je ke??"..malas dah nak terangkan.."saye nie bawah mara,so x kesahlah dpt mane,,asalkan dpt biasiswa penuh,,n bukan ptptn yg kne baya balek"..

tapi,,tetibe nenek aku meyampuk,,sebenanye die nie dapat luar negare..aku dah malu,,mane ade nek..aku terangkanlah "memang saye mohon bawah program luar negare,,tapi x de rezeki.."..nenek aku ketawe..aku dah pelik..pastu nenek aku cakap "akak sebenanye memang dapat luar negare..tapi bile ayah dapat taw,,ayah x setuju..dye telefon kawan dye yang kerja bawah MARA suruh tuka kepada program dalam negare je.."

.........


..........

"nape kite x taw selame nie nek??"

ermm,,maknenye sebenanye,,aku ade chance lah kan nak blaja kat luar negare..tapi aku still bersyukur sebab aku maseh study kat MALAYSIA..kalau tengok macam mane keadaan kat luar negare sekarang,,macam macam kite denga cerite yang x best..peranglah,,bencana alam,,pemberontakan..maybe ade hikmah di sebalik sume nie kot..

aku pon bukan nak sgt study kat luar negare..musim panas,,kat msia pon ade..hari2 lagi..musim bunga,,kat parit raja dah ade..musim luruh,,selalu je aku nampak pemandangan daun kering kat msia nie,,lagi2 kat area pokok getah..

tinggal musim sejuk je yang aku x pernah merase..satu  hari nanti aku bercuti lah kat luar negare..mase winter..mesti best...


btw,,aku dah pernah g bukit cerakah lah..kat sane ade satu rumah yang ikut musim..mase aku pergi tue,,dapatlah aku merase musim sejuk tiruan..x kesahlah tiruan ke x,,asalkan dapat merase gak..haha..

sambil aku buat blog nie,,aku tengok mentor..handsome lak aiman nie..hehe,,

oklah,,hari nie sampai sini je,,bertemakan musim bunga di parit raje..adios :)

2 comments:

hani raihan said...

alaaa, nape anis tak tgkap, nk jugak tgk mcm mane musim bunga kat malaysia hehe

anis ayishah said...

hani,,x sempatlah..tadi mase kite pegi lagi sekali,,sume dah kering.macam musim luruh plak..hehe :)